Op weg naar Nationaal Park Scheldevallei

Tussen Gent en Antwerpen kronkelt een prachtige ketting met blauwe en groene parels: Rivierpark Scheldevallei. De eeuwenlange interactie tussen mens en natuur maakt dat dit gebied bovendien een zeer rijk historisch verleden heeft. Gisteren werd ook een belangrijke stap gezet naar een rijke toekomst: de kandidatuur om met het Rivierpark Scheldevallei door te groeien tot een ‘Nationaal Park’ werd ingediend.

In het voorjaar gaven Vlaams omgevingsminister Zuhal Demir (N-VA) en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele (N-VA) het startschot voor de zoektocht naar kandidaten voor drie extra nationale parken. Ze riepen geïnteresseerde samenwerkingsverbanden tussen lokale overheden, natuurverenigingen, landbouworganisaties en landeigenaars op om hun kandidatuur in te dienen. 15 september was de deadline. Rivierpark Scheldevallei, 3 jaar geleden opgericht door een hele groep private en publieke partners, besliste van bij de oproep om haar kandidatuur in te dienen.

Hier stroomt unieke schoonheid

“De getijdennatuur van de Scheldevallei met de typische slikken en schorren maakt het Rivierpark zo bijzonder. De zoute, brakke en zoete zones zijn uniek in Europa. Alles leeft hier op het ritme van eb en vloed. Hier stroomt schoonheid. Dat alleen al verdient het statuut van Nationaal Park. Er zijn natuurlijk ook allerlei objectieve parameters vastgelegd zoals de noodzakelijke oppervlakte van de natuurkern en de kwaliteit van de natuur. En ook daar leggen we een ijzersterk dossier voor.”

Jan De Haes (N-VA), Antwerps gedeputeerde en voorzitter Rivierpark Scheldevallei

De vallei heeft de voorbije decennia en jaren veel veranderingen ondergaan. Het Sigmaplan is hierbij uiteraard van groot belang. Aanvullend startte het Regionaal Landschap Schelde-Durme zes jaar geleden met een overkoepelende aanpak voor de open ruimte over de sectoren van natuur, landbouw, ruimtelijk beleid, recreatie, toerisme en erfgoed heen. De natuurkwaliteit van deze regio heeft de voorbije twintig jaar een enorme revival doorgemaakt: het areaal aan natuurgebied is sterk uitgebreid, de robuustheid van de gebieden is toegenomen en er is voor meer connectiviteit gezorgd.

“De inspanningen van het Sigmaplan en heel veel vrijwilligers om de Schelde terug meer ruimte en kwaliteit te geven en de typische natuur te herstellen, leveren echt op. Zo is de bever overduidelijk terug. De Scheldevallei is momenteel zelfs de enige gekende plaats in Vlaanderen waar de otter zich opnieuw voortplant. Ook de meivis schittert eindelijk terug aan het wateroppervlak.”

projectcoördinator Tom Wezenbeek

Draagvlak en draagkracht staan centraal

Een Nationaal Park heeft natuurlijk ook als doel het ontwikkelen en promoten van toerisme en recreatie. Er wordt gewerkt aan goed gekozen - internationale - onthaalpoorten. De hoofdrol is hier weggelegd voor de (kunst)steden Gent, Dendermonde, Lokeren en Antwerpen, samen met de kastelen van ‘Van Steen tot Steen langs de Schelde’, de abdij van Hemiksem en De Schorre/Watersportbaan Hazewinkel. Bij de kastelen vind je steeds een combinatie van een unieke erfgoedparel, prachtige natuur en leuke terrasjes.

“Vanwege de kwetsbaarsbaarheid van de natuur zal er veel aandacht gaan naar een selectieve ontsluiting als rusten verblijfsgebied. We willen de draagkracht niet overschrijden. Bij de groei naar een Nationaal Park zullen we dan ook onze onthaalplannen verder uitrollen en indien nodig bijsturen. Uit onderzoek blijkt dat nu al bijna 70% van de inwoners achteronze ambitie staat. Een mooi cijfer dat we zelfs hopen nog te verhogen in de toekomst.”

Carina Van Cauter, Gouverneur van Oost-Vlaanderen en voorzitter Rivierpark Scheldevallei

Een onafhankelijke jury van experten uit binnen- en buitenland zal nu de kandidatuur van het Rivierpark beoordelen. Even nagelbijten tot eind dit jaar voor alle betrokken partners.

Meer info

De conceptnota wordt ingediend door de gebiedscoalitie kandidaat Nationaal Park Scheldevallei in de schoot van het Regionaal Landschap Schelde-Durme. De gebiedscoalitie bouwt voort op de bestaande gebiedscoalitie van het strategisch project Rivierpark Scheldevallei. Alle partners zetelen in het structureel overleg en 23 gemeenten en 2 provincies* stappen formeel mee in de kandidatuur voor Nationaal Park Scheldevallei. Alle gemeenten en de provincies zegden niet alleen hun principiële steun voor deze kandidatuur toe maar ook reeds een financiële steun.

* Provincie Antwerpen, Provincie Oost-Vlaanderen, Berlare, Boom, Bornem, Buggenhout, Dendermonde, Destelbergen, Gent, Hamme, Hemiksem, Kruibeke, Laarne, Lebbeke, Lokeren Niel, Puurs-Sint-Amands, Rumst, Schelle, Temse, Waasmunster, Wetteren, Wichelen, Willebroek en Zele.

Bart Mels - bart@rlsd.be - 0476 86 25 15
Communicatiemedewerker Rivierpark Scheldevallei & Regionaal Landschap Schelde-Durme

www.rivierparkscheldevallei.be