Herdenkingsmoment kettingbotsing E17: 25 jaar later

Noodplanning

Dag op dag 25 jaar geleden verraste een plotse mistbank honderden chauffeurs op de E17 ter hoogte van Nazareth. De kettingbotsing, eiste een zware tol: 10 doden en meer dan 100 gewonden. De dag staat in het geheugen gegrift van getroffenen, familieleden en hulpverleners. De ramp, met meer dan 500 hulpverleners op het terrein, behoort tot het collectieve geheugen van dit land.

Zonder publiek, wel video-opname

De coronapandemie verhinderde de organisatie van een grootschalig herdenkingsmoment. De burgemeester van Nazareth, Danny Claeys, en de gouverneur van Oost-Vlaanderen, Carina Van Cauter, wilden alle betrokkenen echter niet vergeten en organiseerden daarom een kleinschalig herdenkingsmoment, met een vertegenwoordiger van de hulpverleners, brandweerman Marc Naessens, en van de getroffenen, mevrouw Ann Deneir.

De plechtigheid vond plaats aan de gedenkplaat op de carpoolparking E17, verliep zonder publiek en werd opgenomen. De getroffenen, familieleden en hulpverleners ontvingen een herdenkingskaart waarmee ze werden uitgenodigd om de video-opname om 15.00 uur te bekijken op de website www.nazareth.be/tv of www.gouverneuroost-vlaanderen.be.

In gedachten bij elkaar

“Een bijzonder woord van dank aan iedereen die deze herdenking mogelijk maakte. Het is een herdenking in bijzonder moeilijke omstandigheden. We zijn ver van elkaar, maar toch zeer nabij in deze herinnering.”

Danny Claeys, burgemeester van Nazareth

“Iedereen die iets ingrijpends meemaakt, zegt vaak… alsof het gisteren was. Wel, het was zonnig die dag en we deden wat we altijd deden. De routine van de dag. Maar de dag veranderde ons leven. Die grote mistbank zorgde ervoor dat we nadien nooit meer deden wat we altijd deden, nooit meer op dezelfde manier.”

Ann Deneir, verloor haar vader en grootmoeder

“Toen we met het eerste voertuig toekwamen, was er in de dikke mist weinig te zien, maar veel te horen. Mensen riepen, het vuur maakte een hels lawaai, banden knalden. Doordat er nadien één iemand toegaf dat hij het moeilijk had met het verwerken van deze interventie, waren er verschillende collega’s die het plots ook lieten weten. Sindsdien bekommert het First Stress Team van de brandweer zich bij ingrijpende interventies om de mens in de brandweerman.”

Marc Naessens, 41 jaar vrijwilliger bij de brandweer van Deinze

“Deze herdenking is ook een moment van collectieve bezinning. We kunnen niet uitwissen wat er is gebeurd, maar we kunnen en moeten er wel blijvend lessen uit trekken. Hier in deze provincie is er al 25 jaar de Verkeersveilige Dag, waarop onder andere de lokale politiezones massaal controles uitvoeren. Want de belangrijkste hefboom in de strijd tegen verkeersonveiligheid, dat zijn wij. Wij moeten onze verantwoordelijkheid nemen in het verkeer.”

Carina Van Cauter, gouverneur Provincie Oost-Vlaanderen

Sarah De Moor