In de Oost-Vlaamse gemeenten Aalter, Deinze, Evergem, Gavere, Geraardsbergen, Haaltert, Herzele, Lierde, Lochristi, Merelbeke, Nazareth, Waasmunster, Zele en Zulte zijn de overstromingen die zich hebben voorgedaan van 2 tot en met 5 januari 2024 erkend als ramp. Burgers en ondernemingen die door de overstroming schade hebben geleden in één van deze gemeenten kunnen een aanvraag tot tegemoetkoming indienen bij het Vlaams Rampenfonds.
Dit kan vanaf 8 januari 2025 en tot en met 30 april 2025. De schadelijder kan enkel in uitzonderlijke gevallen een schadevergoeding bij het Vlaams Rampenfonds aanvragen. Hierbij is het belangrijk om mee te geven dat voor schade die verzekerd is of in principe verzekerbaar is, het Vlaams Rampenfonds niet tussenkomt. Voor de meeste schade is het dus de verzekeraar die instaat voor de schadevergoeding. Schadelijders moeten dus in eerste instantie altijd hun schade melden bij hun verzekeraar (in het kader van hun brandpolis, omniumverzekering, verzekering alle risico’s, ...).
Hoe een aanvraag tot tegemoetkoming bij het Vlaams Rampenfonds indienen?
Een aanvraag tot tegemoetkoming wordt bij voorkeur ingediend worden via het e-loket van het Vlaams Rampenfonds, maar ook via post of e-mail is dit mogelijk. Meer informatie over de aanvraag- en vergoedingsprocedure kan je terugvinden op de website van het Vlaams Rampenfonds.